Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag over uw eigen gebruik, uw accommodatie of uw facturen? Hieronder hebben we de antwoorden op onze veelgestelde vragen voor u op een rij gezet.
Handleiding
In de handleiding van het Eigenarenportaal leest u hoe alle onderdelen van het portaal werken. Deze handleiding bevat handige afbeeldingen zodat u precies ziet waar u zou moeten klikken of wat u zou kunnen zien.
Bekijk hier de handleiding als u een individuele woning heeft.
Bekijk hier de handleiding als u een woning in een pool heeft.
Eigenaren portaal
Om in te loggen op het Eigenarenportaal klikt u boven aan de pagina op “Inloggen”, welke u op dezelfde hoogte als het Dormio Logo ziet. Indien het uw eerste keert is dat u inlogt, vult u dan uw e-mailadres in het veld in, en klikt u daarna op de knop ‘Verstuur code’. U ontvangt nu per e-mail een 6-cijferige verificatiecode, welke u in het volgende veld op het Eigenarenportaal in moet vullen. Klik vervolgens op de knop “Inloggen”, en u bent ingelogd.
Het e-mailadres waar wij u altijd op contacteren, is het e-mailadres welke u dient te gebruiken om in te loggen op het Eigenarenportaal. Er is dus geen wachtwoord dat u hoeft te onthouden. Op de homepage van het Eigenarenportaal kunt u veilig inloggen door uw e-mailadres in te voeren. Logt u voor de eerste keer in óf heeft de vorige keer specifiek uitgelogd, dan ontvangt u op dit e-mailadres een 6-cijferige verificatiecode die u op het Eigenarenportaal kunt invoeren. Uw inloggegevens worden op uw device onthouden, zodat u een volgende keer niet opnieuw hoeft in te loggen, en daardoor ook niet telkens de 6-cijferige verificatiecode hoeft op te vragen. Indien u op een ander device inlogt, dient u wel (eenmalig) een verificatiecode aan te vragen.
De 6-cijferige verificatiecode wordt u toegestuurd vanaf het e-mailadres noreply@bookzo.nl. Houdt u er rekening mee dat enkel het e-mailadres welke in onze administratie geregistreerd staat gebruikt kan worden voor het inloggen. Gebruikt u een ander e-mailadres dan bij ons bekend is, dan ontvangt u geen verificatiecode.
Het toesturen kan een paar minuten duren, maar het gebeurt wel eens dat deze in uw ongewenste items terechtkomen. Heeft u na 10 minuten nog steeds geen code ontvangen via de e-mail en zit er geen e-mail tussen de ongewenste e-mails, dan kunt u contact opnemen met onze Eigenaren Servicedesk.
Het kan zijn dat u meermaals kort achter elkaar een code heeft opgevraagd. Alleen de laatst opgevraagde code zal dan nog werken. Ons advies is om even 10 minuten te wachten en daarna een nieuwe poging te doen. Lukt het u daarna nog steeds niet om in te loggen, neem dan even contact op met onze Eigenaren Servicedesk. Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, vragen we u vriendelijk om dan ook even de tijd(en) aan te geven hoe laat u heeft geprobeerd in te loggen en hoe laat u de codes heeft ontvangen.
Probeert u dan even het Eigenarenportaal te verversen of opnieuw op te starten. Krijgt u dan ook een foutmelding, dan is ons advies om het na 10 minuten opnieuw te proberen. Lukt het na 10 minuten nog steeds niet, neemt u dan even contact met de Eigenaren Servicedesk. Als het mogelijk is ontvangen wij ook graag een foto óf screenshot van de foutmelding zodat we gericht met u mee kunnen kijken en uw melding makkelijker in behandeling kunnen nemen.
U kunt extra e-mailadressen laten koppelen aan uw eigenarenaccount. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen naar de Eigenaren Servicedesk. Wij verzoeken u hierbij, naast het gewenste e-mailadres, ook de naam van het park en het huisnummer te vermelden.
Voor het wijzigen van uw persoonlijke gegevens kunt u terecht bij onze Eigenaren Servicedesk. U kunt de gewenste wijziging per e-mail toesturen. Na verwerking ontvangt u een e-mail ter bevestiging.
Hiervoor kunt u per e-mail contact opnemen met onze Eigenaren Servicedesk. We ontvangen dan graag vanuit het ‘oude’ mailadres een e-mail met de vermelding dat u het wilt wijzigen in het nieuwe e-mailadres. Dit geeft ons de zekerheid dat het klopt dat u het e-mailadres wilt wijzigen en voorkomen we dat een ongewenst persoon toegang krijgt tot uw Eigenarenportaal.
Eigen gebruik
Eenmaal ingelogd in het Eigenarenportaal, kunt u via het tabblad ‘bezetting’ de gewenste aankomstdatum aangeven. U wordt nu doorgelinkt naar de reserveringspagina, waar u de uitcheckdatum kunt aangeven en eventuele extra’s kunt bijboeken zoals extra linnen en handdoeken.
In de handleiding van het Eigenarenportaal leest u terug hoe u uw woning of appartement kunt reserveren. Bekijk hier de handleiding als u een individuele woning heeft. Bekijk hier de handleiding als u een woning in een pool heeft.
Heeft u een woning in een pool dan heeft u op het Eigenarenportaal onder het tabblad “bezetting” de extra functie “Toon bezetting voor groep”. Als u hierop klikt ziet u de gezamenlijk bezetting van alle woningen binnen uw pool. Is de door u gewenste periode nu wel paars gekleurd, dan betekent dit dat we de reservering op uw woning zeer waarschijnlijk kunnen verplaatsen binnen de pool. U kunt in deze situatie contact opnemen met onze Eigenaren Servicedesk. Wij kunnen zien of de gast die uw woning heeft gereserveerd dit met voorkeur heeft gedaan of niet. Indien de gasten geen voorkeur hebben aangegeven, kunnen we deze gast verplaatsen naar een andere woning en kunt u gebruik maken van uw eigen woning. Zijn alle woningen in de pool bezet (groen gekleurd wanneer u had geklikt op “Toon bezetting voor groep”) dan is er helaas geen beschikbaarheid meer en kunnen we de reservering van de gasten ook niet meer verplaatsen voor u.
Wordt u op individueel niveau uitbetaald voor de verhuurinkomsten, neemt u dan vooral even contact met de Eigenaren Servicedesk op. Houdt er wel rekening mee dat het u huurinkomsten ‘kost’ als wij de mogelijkheid hebben om de gasten te verplaatsen naar een andere woning. Heeft de gast een voorkeur voor uw huisnummer gegeven óf zijn er geen andere woningen meer beschikbaar van hetzelfde type, dan kunnen we uw woning helaas niet vrij maken.
Afhankelijk van de voorwaarden in uw verhuurovereenkomst kunt u uw Eigen Gebruik reservering wel óf niet kosteloos annuleren. Op dit moment kan een Eigen Gebruik reservering nog niet via het Eigenarenportaal geannuleerd of gewijzigd worden. Dit wordt in de toekomst wel mogelijk gemaakt. Mocht u willen annuleren, willen weten wat uw mogelijkheden zijn voor het annuleren of de reservering willen wijzigen, dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk.
De Servicecharge bestaat uit eindschoonmaak, opgemaakte bedden bij aankomst, een linnenpakket per persoon en een handdoeken pakket per persoon.
Reserveringskosten
Reserveringskosten omvat het handmatig registreren van gegevens, handmatig bevestigen van beschikbaarheid, en het handmatig versturen van bevestigingen of facturen. Dit administratieve werk brengt kosten met zich mee.
Vanaf 1 maart 2025 betaalt u voor alle nieuwe reserveringen welke u ook via het Eigenarenportaal zelf kunt maken reserveringskosten. U kunt gebruik maken van de reserverings-service van de eigenarenservicedesk (per e-mail of via de telefoon), maar dan brengen wij u reserveringskosten in rekening.
Voor reserveringen die u zelf niet via het Eigenarenportaal kunt inboeken, worden géén reserveringskosten in rekening gebracht.
De reserveringskosten zijn € 28,50 per eigenaren reservering. U krijgt als eigenaar 33% korting op de reserveringskosten die gasten in rekening gebracht wordt.
Wijzigingen van een reservering kunt u op dit moment nog niet zelf doen via het Eigenarenportaal. Hiervoor worden geen reserveringskosten in rekening gebracht.
Staat in uw verhuurcontract dat u een andere woning voor Eigen Gebruik last-minute mag boeken als uw eigen woning niet meer beschikbaar is, dan hoeft u hiervoor geen reserveringskosten te betalen.
Deze functionaliteit kunnen we op dit moment nog niet aanbieden via het portaal. U zal voor deze reserveringen altijd nog de hulp van de Eigenaren Servicedesk nodig hebben, hierom hoeft u voor deze last-minute reserveringen geen reserveringskosten te betalen.
Als de periode die u wilt verlengen ook te reserveren is via het Eigenarenportaal, dan kunt u deze verlenging ook via het Eigenarenportaal reserveren. U noteert dan in het opmerkingen veld dat het om een verlenging gaat. Reserveert u die periode alsnog via de e-mail of telefoon, dan worden er voor deze verlenging reserveringskosten in rekening gebracht.
Voor het annuleren zelf worden geen reserveringskosten in rekening gebracht. Bevatte uw reservering wél al reserveringkosten, dan krijgt u deze niet teruggestort zodra u de reservering annuleert.
Zodra de Eigenaren Servicedesk uw woning weer vrij gemaakt heeft, kunt u via het Eigenarenportaal weer zelf een Eigen Gebruik reservering maken. Kiest u er zelf voor dat de Eigenaren Servicedesk de reservering er alsnog voor u in moet zetten, dan betaalt u daar weer reserveringskosten voor.
Aanbrengreservering
In het Eigenarenportaal hebben we een nieuwe functionaliteit toegevoegd. U bent inmiddels gewend te werken met de informatie die u vindt onder ‘Dashboard / Bezetting / Facturen / Documenten’, vanaf heden vindt u onder een nieuw tabblad ‘Aanbrengreservering’ een link welke u kunt delen via uw eigen kanalen. Als er via deze link een reservering gemaakt wordt, ontvangt u hier provisie voor. Let op deze link is maximaal 14 dagen geldig. Na 14 dagen is de door u gekopieerde link niet meer bruikbaar en zal u de aanbreng link op uw eigen kanalen moeten verversen. De aanbreng link op het Eigenarenportaal is altijd up-to-date.
De lange aanbrenglink kunt u eenvoudig delen door de knop ‘kopiëren naar klembord’ te gebruiken. Door op de door u verstuurde link te klikken, komt de aangebrachte gast op de boekingssite van uw specifieke woning of appartement. Wanneer deze gast vervolgens daadwerkelijk boekt, komt de reservering met gratis voorkeur direct op uw accommodatie. Het is een groot voordeel dat de gast nu zelf in control is bij het boeken, en dat u als eigenaar hierbij wordt ontzorgd.
Een stap voor stap begeleiding kunt u terugvinden in uw handleiding. Bekijk hier de handleiding als u een individuele woning heeft. Bekijk hier de handleiding als u een woning in een pool heeft.
De mogelijkheid om zelf via het Eigenarenportaal uw eigen reserveringen te kunnen ‘aanbrengen’ voor een andere woning dan uw eigen woning, is momenteel in ontwikkeling. Zolang dit nog niet mogelijk is, kunt u via een formulier een verzoek tot een aanbrengboeking doen. Het team van de Servicedesk stuurt u dan een prijsvoorstel. Indien u en uw gasten hiermee akkoord zijn, wordt de reservering voor uw gasten definitief gemaakt en ontvangen zij de bevestiging en factuur.
De gast betaalt geen voorkeurskosten wanneer hij via de aanbrenglink de accommodatie reserveert. Daarnaast is de gast nu zelf in control van het maken van de reservering. Ze hoeven dit niet meer via u als eigenaar te regelen, u wordt hierbij ook ontzorgt.
DAC7
DAC7 is een Europese richtlijn die (online) platforms verplicht om gegevens te delen met de Belastingdienst. Aangezien uw vakantiewoning via Dormio Resorts & Hotels wordt verhuurd, zijn wij als platform wettelijk verplicht om deze informatie te verstrekken. Het doel van deze richtlijn is om meer inzicht te krijgen in grensoverschrijdende transacties en ervoor te zorgen dat inkomsten die in een andere Europees land worden behaald, correct worden belast.
Omdat uw vakantiewoning zich in een EU-lidstaat bevindt of omdat u in een EU-lidstaat woont, worden uw gegevens gedeeld met de Nederlandse Belastingdienst. Afhankelijk van de situatie, kunnen uw gegevens ook worden gedeeld met de belastingautoriteiten van andere EU-lidstaten, bijvoorbeeld als u in een EU-lidstaat woont.
Als platform mag Dormio Resorts & Hotels uitsluitend gegevens opvragen die relevant zijn voor DAC7. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen woningen die particulier zijn aangekocht en woningen die vanuit een ondernemingsvorm gekocht zijn.
- Particulier: in dit geval vragen we gegevens zoals uw volledige voornamen (in plaats van alleen voorletters), achternaam (inclusief geboortenaam) en geboortedatum. Eén van de belangrijkste informatie die nodig is, is uw BSN.
- Vanuit een onderneming: Heeft uw de woning vanuit een onderneming aangekocht? We vragen dan onder andere om uw fiscale nummer (RSIN), btw-nummer en KvK-nummer. Mocht u vragen hebben over deze aan te leveren informatie, kijk dan op de veel gestelde vragen website van de Belastingdienst.
Binnenkort ontvangt u van ons een e-mail waarin gevraagd wordt gegevens in te vullen in een beveiligde online omgeving. Deze kan in uw spam terecht komen. Wij adviseren u daarom regelmatig om ook uw spambox/ongewenste e-mails te controleren.
Dormio Resorts & Hotels is verplicht om afzonderlijk gegevens te rapporteren voor elke woning die u bezit en verhuurt. Dit betekent dat voor elke woning de volgende informatie moet worden geregistreerd en doorgegeven:
- Adres en type onroerend goed
- Inkomsten per woning: de totale huurinkomsten voor elke afzonderlijke woning
- Aantal transacties per woning: hoe vaak elke woning is verhuurd
Hoewel wij per woning rapporteren, worden uw persoonlijke gegevens (zoals naam, adres en fiscaal identificatienummer) per land één keer gekoppeld aan alle woningen die u in dat land bezit. Dit voorkomt dubbele rapportage van dezelfde eigenaar.
DAC7 schrijft een jaarlijkse meldingsplicht voor. Dit betekent dat uw gegevens elk jaar worden gerapporteerd over het voorgaande kalenderjaar. Dormio Resorts & Hotels registreert uiteraard zelf de gegevens met betrekking tot de reserveringen waar inkomsten uit voort zijn gekomen en verstrekt deze aan de Belastingdienst. Als eigenaar hoeft u uw persoonlijke gegevens slechts eenmalig aan ons te verstrekken.
DAC7 is van toepassing op verdiende omzet die via het platform (in dit geval Dormio Resorts & Hotels) is gegenereerd. Deze gegevens worden jaarlijks gerapporteerd over het voorgaande kalenderjaar. Dormio Resorts & Hotels moet de fiscale jaren 2023 en 2024 aangeven. Als u in deze jaren een verhurende eigenaar bent geweest, dan geldt DAC7 voor u en is Dormio Resorts & Hotels verplicht uw gegevens door te geven aan de Belastingdienst. Bent u in het betreffende jaar een niet-verhurende eigenaar geweest, dan is deze regeling niet op u van toepassing.
Platforms zijn wettelijk verplicht deze gegevens te rapporteren. In de richtlijn staat ook wat een platform moet doen als een verkoper (vakantiewoningeigenaar) niet meewerkt. In dergelijke gevallen is Dormio Resorts & Hotels gerechtigd om maatregelen te treffen, zoals het uitstellen van huuruitbetalingen.
De volgende gegevens worden gerapporteerd. Een deel van deze informatie is uiteraard al bij ons bekend. De ontbrekende gegevens zullen we binnenkort bij u opvragen.
Voor een particulier:
- Voor- en achternaam
- Primair woonadres
- Geboortedatum
- Fiscaal identificatienummer (BSN voor Nederland)
- Identificatiecode van uw financiële rekening (IBAN)
- Adresgegevens van de vakantiewoning
- Inkomsten via Dormio Resorts & Hotels per kwartaal, per vakantiewoning
- Aantal boekingen per vakantiewoning
- Aantal verhuurde dagen per vakantiewoning
Voor een onderneming:
- Wettelijke naam van de onderneming
- Bedrijfsadres
- Bedrijfsregistratienummer (KVK-nummer voor Nederland)
- Btw-nummer
- Fiscaal identificatienummer (RSIN voor Nederland)
- Identificatiecode van de financiële rekening (IBAN)
- Adresgegevens van de vakantiewoning
- Inkomsten via Dormio Resorts & Hotels per kwartaal, per vakantiewoning
- Aantal boekingen per vakantiewoning
- Aantal verhuurde dagen per vakantiewoning
Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van de Belastingdienst. Mocht u er niet uitkomen, dan raden we u aan om contact op te nemen met uw belastingadviseur.
Bezetting overzicht en omzet overzicht
Op het tabblad ‘Bezetting’ ziet u per kalenderjaar de bezetting van specifiek uw eigen woning. Met de legenda kunt u precies zien wat welke kleur betekent.
In de handleiding van het Eigenarenportaal leest u stap voor stap hoe u uw woning of appartement kunt reserveren en welke andere functies er nog meer zijn. Bekijk hier de handleiding als u een individuele woning heeft. Bekijk hier de handleiding als u een woning in een pool heeft.
Op het tabblad ‘Dashboard’ ziet u de huuromzet van uw eigen woning inclusief btw en voor berekening van provisie. Heeft u een woning in een pool dan ziet u de totaalopbrengsten van de hele pool.
In de handleiding van het Eigenarenportaal leest u stap voor stap hoe u huuromzet kunt bekijken en welke andere functies er nog meer zijn. Bekijk hier de handleiding als u een individuele woning heeft. Bekijk hier de handleiding als u een woning in een pool heeft.
U kunt hiervoor contact opnemen met de Eigenaren Servicedesk voor meer informatie.
Mijn facturen
Wanneer u bent ingelogd in het Eigenarenportaal, kunt u uw accommodatie selecteren. Onder deze accommodatie zijn een aantal tabbladen beschikbaar, waaronder het tabblad ‘Facturen’. Op dit tabblad vindt u alle reservering gerelateerde facturen terug. Facturen van huuropbrengsten en eventueel parkkosten die door ons gefactureerd worden vindt u (nog) niet op het Eigenarenportaal terug. Deze versturen wij altijd per e-mail.
De factuur voor een Eigen Gebruik reservering zijn op ieder gewenst moment in te zien en te downloaden als PDF.
Volgens de Europese regelgeving is de huuropbrengst een facturatie van u naar ons toe. Dit lossen we op met een proces dat wij ‘self-billing’ noemen; wij maken facturen uit uw naam gericht aan ons met betrekking tot de huuropbrengst. Hierdoor ontvangt u geen creditfactuur maar een zogenoemde self-billing factuur. De bedragen die vermeld staan op de self-billing factuur betalen wij aan u uit.
Facturen worden altijd per e-mail toegestuurd. Als u deze niet ontvangen heeft adviseren we u een e-mail te sturen naar onze Eigenaren Servicedesk. Zij zullen voor u uitzoeken waarom dit zo is, dit aan u terugkoppelen en u de factuur nog eens toe sturen.
We adviseren u een e-mail te sturen naar onze Eigenaren Servicedesk. Ze zoeken het graag voor u uit waarom u geen huuropbrengst ontvangen heeft.
Meldt u dit even per e-mail aan onze Eigenaren Servicedesk, zij zullen voor u uitzoeken of dit klopt en/of waarom dit zo is.
Contact
Onze Eigenaren Servicedesk is uw aanspreekpunt betrekking tot uw parkkosten- en huuropbrengstfacturen en vragen gerelateerd aan uw Eigen Gebruik. Deze vragen en opmerkingen mag u richten aan servicedesk@dormio.eu.
Van maandag tot en met vrijdag zijn we tussen 09.00 – 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur telefonisch bereikbaar via +31 (0)26 353 77 24.
Vragen die betrekking hebben op operationele park gerelateerde zaken zoals bijvoorbeeld het onderhoud van de woning, de schoonmaak, de meterstanden en het verblijf algemeen mag u rechtstreeks met het park zelf afhandelen.
Met deze vragen kunnen wij u vaak niet direct helpen en moeten wij ook bij het park navragen. Wij adviseren u dan ook dit direct met het park af te stemmen zodat u sneller en uit eerste bron uw antwoord ontvangt.